Monday, December 21, 2009

Cabar.

Sebagai seorang manusia biasa, aku tahu tentang kelemahan yang ada pada diri ini.

Aku tahu aku bukan seorang anak yang datang daripada keluarga yang kaya-raya.
Aku tahu aku bukan seorang lelaki yang ada paras rupa.
Aku tahu aku juga bukan seorang pelajar yang bijak pandai.

Disebabkan aku bukan seorang anak yang datang daripada keluarga yang kaya-raya, aku cabar diri ini untuk mencari duit perbelanjaan sendiri dengan menjual t-shirts, insurans dan sebagainya supaya di masa hadapan aku akan hidup senang, kaya-raya.
Disebabkan aku bukan seorang lelaki yang ada paras rupa, aku cabar diri ini untuk mempunyai seorang teman wanita merangkap bakal isteri yang cantik, supaya anak-anak aku nanti cantik dan kacak seperti ibunya.
Disebabkan aku bukan seorang pelajar yang bijak pandai, aku cabar diri ini untuk belajar hingga ke tahap yang paling tinggi - doktor falsafah supaya satu hari nanti aku boleh berbangga dengan kejayaan akademik yang aku berjaya gapai.

Ya, aku sama seperti kau. Aku manusia, kau juga manusia. Aku banyak kekurangan, kau juga banyak kekurangan. Tapi jangan mudah tunduk pada kelemahan diri sendiri. Bangun dan berdiri dengan yakin. Atasi segala kelemahan diri dengan mencabarnya.

Cabar setiap kelemahan diri. Buat apa yang perlu - sergah, herdik, pijak, tendang segala kelemahan yang ada pada diri sendiri. Cabar dan cabar dan cabar lagi!

Lakukannya berulang-kali dan aku pasti kelemahan ini akan dapat diatasi, tapi, jika masih gagal, teruskan mencabar.

Sebagai seorang manusia biasa, aku yakin, dengan mencabar setiap kelemahan yang ada pada diri sendiri, kelemahan ini pasti akan berjaya diatasi suatu hari nanti, tidak tahu bila, tapi aku pasti saatnya akan tiba.

Cabar!

1 comment:

todd said...

when the going gets tough, the tough gets going...