Thursday, February 28, 2008

Sekitar LRT Abdullah Hukum jam 9.06 malam

LRT Putra yang aku naiki berhenti di stesen LRT Abdullah Hukum. Aku berjalan keluar dari perut LRT yang dipenuhi manusia yang baru pulang dari kerja seperti aku. Berbekalkan 2 telefon bimbit di tangan, aku berjalan menuruni tangga sambil tangan kanan ini sibuk menekan punat-punat huruf di keypad telefon untuk menghantar SMS rindu. Sampai di pintu keluar masuk, aku menyentuh kad Touch N Go untuk melepasi pintu tersebut. Aku berjalan menaiki jejantas, mendaki anak tangga yang tidak begitu tinggi itu sambil tangan masih sibuk menghantar SMS rindu kepada dia. Selesai menaip message, aku tekan butang send di keypad telefon bimbitku bagi memastikan message yang ditaip selamat sampai kepada orangnya.Aku terhenti seketika di hujung jejantas melihatkan seorang insan yang tiada tempat berteduh tidur beralaskan surat khabar tanpa apa-apa menyelimuti diri. Angin pula bertiup dingin hingga ke tulang sumsum. "Sudah makankah dia ini?", getus hatiku. Lahir rasa simpati dari hati ini. Ku buka walletku dan menyelitkan sedikit wang dalam tangannya tanpa mengganggu tidurnya yang masih lena. "Mungkin dia sedang bermimpi makan yang sedap-sedap", detik hatiku. Ku harap wang yang tidak seberapa itu boleh mengisi perutnya yang mungkin sudah tidak diisi untuk beberapa hari. Aku berlalu pergi dengan harapan dia akan dapat meneruskan kehidupannya esok hari. Jumpa lagi jika kita ditakdirkan bertemu semula..

No comments: