Friday, August 8, 2008

Pengajaran Hidup: Fikir, Buat Dan Jangan Menyesal

'In life, there is only one take, unlike the movies where you can have several takes until you are satisfied with what you want.' -Hishamuddin Rais-

Pernyataan ini bermain di minda untuk buat beberapa ketika, agak lama buat aku fikir.

Aku fikir tentang masa lepas, kenangan silam dan aku fikir lagi pernyataan ini.

Aku setuju dengan pernyataan ini.

Pernyataan ini buat aku sedar, aku hidup di dunia hanya sekali.

Aku fikir tentang masa depan, kenangan yang bakal aku simpan dan aku fikir lagi pernyataan ini.

Aku makin setuju dengan pernyataan ini.

Masa kecil, aku selalu memberontak sebab aku fikir aku sentiasa betul.

Masa itu aku masih tak matang, emosi lawan akal, emosi pasti menang.

Bila besar, sebelum aku memberontak aku fikir dulu apa akibat sebelum aku buat sesuatu.

Bila besar aku jadi lebih matang, emosi lawan akal, akal sudah mampu tenangkan emosi.

Aku sedar yang aku hidup hanya sekali, hidup dan masa depan aku yang pilih.

Aku belajar untuk buat pertimbangan waras menggunakan akal sebelum aku buat sesuatu dan bila aku tentukan apa yang aku akan buat, aku pastikan aku tidak menyesal.

1 comment:

azie said...

agree..kena majukan diri dulu, n give back 2 ur komuniti.