Sunday, August 31, 2008

Isabel, siri ketiga.

Jadi, aku mesej Isabel. Kali ini aku bangun pagi, solat Subuh dulu (seperti biasa). Minta keberkatan dan dimudahkan urusan hidup untuk pagi di mana aku akan mesej Isabel untuk ajak dia keluar dinner. Kamu pasti gelak. Hahaha. "A man would definitely do anything he needs to get what he wants." Jadi, lepas solat Subuh, aku bergolek di atas katil, tekan papan kekunci dan susun ayat sebelum aku hantar kepada Isabel dengan 1001 harapan.

Tapi, aku seorang lelaki yang ada satu kutukan. Perempuan yang aku suka pasti tak akan suka aku kembali.

Jadi, selepas hantar mesej kepada Isabel aku tunggu hingga tertidur semula. Bangun semula dikejutkan oleh rakan sebilik untuk ke kelas Malaysian Studies, aku capai telefon bimbit. Aku lihat tiada mesej baru. "Haihh..," aku mengeluh hampa. Aku tiba di kelas Malaysian Studies lambat 15 minit. Ini kali pertama aku bangun pagi untuk pergi ke kelas Malaysian Studies hari Khamis. Tapi kelibat lecturer tidak kelihatan. "Sial, first time aku bangun pagi nak pergi kelas ni, boleh pula lecturer tak datang," seranah aku dalam hati. Aku pulang ke bilik dengan rasa hampa.

Di bilik, aku capai telefon bimbit. Aku lihat masih tiada mesej masuk. Fikiran logik menerjah masuk sekali lagi untuk memutuskan semangat. "Isabel comel, mana mungkin dia suka kau yang selekeh ni?" soal fikiran logik tanpa perasaan. Aku terkedu, diam sebentar dengan soalan yang kejam itu.

Tapi, aku seorang lelaki yang percaya dengan teori yang aku cipta. Teori aku yang sama tarafnya dengan teori relativiti yang dikemukakan oleh Albert Enstein berbunyi begini: "Kebanyakan perempuan comel memang ditakdirkan untuk bercinta dengan lelaki yang tak comel dan kebanyakan lelaki comel memang ditakdirkan untuk bercinta dengan perempuan yang tak comel."

Jadi, fikiran positif pula berkata. "Mesti Isabel tengah sibuk. Give her some times to get back to you." Aku ikut nasihat fikiran positif sebab aku tak suka untuk mudah berputus asa. Aku letak telefon bimbit di sisi meja dan aku mula tengok Gossip Girl dari episod ke-3 pada jam 9.45 pagi. Aku biarkan diri hanyut dalam dunia gosip itu buat beberapa jam. Setelah habis episod ke-15, aku buka headphone di kepala. Sudah jam 6.45 pagi. "Well done Jae, kau berjaya menghabiskan hari Khamis kau seperti jasad yang tiada hubungan sosial dengan luar," detik hati. Aku capai telefon bimbit. Aku lihat masih tiada mesej. Kecewa.

Tapi, aku seorang lelaki yang tidak mudah putus asa. Jadi, aku turunkan sedikit ego pada paras 80 peratus dan mesej Isabel. "You tengah buat apa?" Mesej dibalas. "Baru nak online YM." Aku tersenyum. Pergi kembali ke depan komputer, Isabel tegur aku.

Isabel: "Sorry tak reply your message tapi tadi I busy sangat, ada meeting pagi dan petang."

Aku: "Ouh, it's ok for me. I understand it."

Isabel: "And, about you asking me out for dinner, I would love to go out with you tapi I dah ada boyfriend and I takut dia jealous nanti."

Aku: "Ouh, it's ok for me. I understand it."

It hurts. Really. Abit. And after all research that I've done, it is hard to know and to accept that Isabel already have a boyfriend. Surely, everyone of you are laughing at me right now. Hahaha. Fuck it.

Kini aku percaya pada satu lagi teori yang aku baru cipta 2 minggu sebelum ini. Teori aku yang yang sama tarafnya dengan teori graviti yang dikemukakan oleh Isaac Newton berbunyi begini: "I'm a man who always miss the opportunity when it comes to a cute girl. Surely, I will not be there, at the right place and at the right time."

8 comments:

azim said...

kisah isabel yang xberpanjangan bro...xpe2..teori masih boleh diguna pakai...hahaha

Hariry Ariffin said...

"Tapi, aku seorang lelaki yang ada satu kutukan. Perempuan yang aku suka pasti tak akan suka aku kembali."

Insiden yang agak sama. Hurm.

Ameirul Azraie Bin Mustadza said...

Ha ha. Isabel kata dengan aku, the love will come by itself. Tapi takkan aku perlu statik je?

Anonymous said...

"..Surely, I will not be there, at the right place and at the right time"

The time will come. Just be patient. Sometimes it'll come when you least expected. Wouldn't it be nice?

Hariry Ariffin said...

Betol-betol. Tak boleh statik sangat. clueless weh.

Ameirul Azraie Bin Mustadza said...

Is it true?Is it when I least expected about it.But yeah, if it comes to me that way, surely I'll be happy.

Myra said...

sabar jae...sabar.

it'll come...

someday...
somehow...

just...b patience :)

Ameirul Azraie Bin Mustadza said...

Aku kan terus tunggu!!! :)