Tuesday, May 20, 2008

Lawatan Ke Perak - Finale

Mandi. Selesai mandi, kemas beg. Siap sedia untuk pulang. Lihat jam, 11.00 PM. Rencana hidup yang belum dilakukan masih tersenarai panjang untuk blogger yang ada life macam aku ni. Aku mengeluh kecil sebab aku sangat yakin dan pasti yang aku akan sekali lagi merosakkan jam biologikal aku dan tidak melakukan apa-apa kerja di office pagi nanti.

Selesai berkemas, pandu kereta ke kedai makan. Berbual gembira dengan Mie dan Sharizan, aku lihat jam tangan, 12.15 AM. "Lewatnya you balik? Nape suka bertolak lewat malam macam ni? Bahaya tau! Lain kali you bertolak la awal sikit tau sayang. Jangan degil tau next time. Kalau tak i merajuk dengan you," SC hantar message bernada risau, sayang dan ugutan yang buat aku tersenyum. Telefon bimbit berbunyi lagi. "Berapa orang yang teman you sayang? Drive safely, ingatlah I yang tersayang ni," SC hantar message susulan bernada risau yang juga buat aku tersenyum bahagia.

Mata mengantuk, beli air Livita with Honey. Harap dapat bertahan hingga ke exit tol Gopeng. Pandu kereta, Sharizan di sebelah muka risau melihat mata aku yang terkebil-kebil. "Rileks la bro, aku ok je lagi ni," ucap aku cuba melegakan hati Sharizan yang tengah gundah gulana melihat cara pemanduan aku yang seperti orang mabuk.

Kereta sekejap laju, sekejap perlahan. Aku sedar aku sedang bawa kereta dalam keadaan mamai, separa sedar. Tapi aku gagahkan diri, teguk lagi air Livita with Honey dengan harapan mata terbuka luas. Hampa, mata masih lagi kuyu, terkebil-kebil minta dipejam.

Sampai exit tol Gopeng, tukar pemandu. Sharizan pula yang pandu. Nyala sebatang rokok, dia mula pandu kereta. Sharizan tiada lesen memandu tapi dia memang cool. Aku juga cool sebab mata aku sudah mengantuk. Tahniah Sharizan, semoga kamu ambil lesen memandu cepat-cepat. Tak sampai 30 minit, sudah 3 batang rokok Sharizan hisap tapi mata makin kuyu.
"Dah la tu bro. Kita berhenti kat R & R Tapah, kita tidur jap," cadang aku kepada Sharizan. Sharizan angguk tanda setuju. Pandu masuk R & R Tapah, berhenti kereta di parking area, rebahkan tempat duduk, aku dan Sharizan tidur lena untuk sejam.

Bangun, lihat jam sudah 2.45 AM.

"Bangun bro, aku takut tak sempat sampai KL ni. Pagi nanti nak kena pergi kerja," nada aku gusar mengejut Sharizan. Sharizan pandu dengan rokok yang ketujuh di tangan. Sharizan tak dapat tahan mata yang mengantuk, aku sambung pandu dari Rawang. Aku pandu dalam keadaan separa sedar lagi. "Jangan terbabas sudah," pohon aku dalam hati. Akhirnya sampai exit tol Kota Damansara aku lega. Perjalanan menghantar Sharizan ke the Mines dan pulang semula ke Kota Damansara mengambil masa sejam.

Sampai Kota Damansara jam 5.30 AM. " Sayang, I dah sampai Kota Damansara. Penat dan mengantuk la you," aku hantar message kepada SC sebelum badan aku dapat katil yang buat aku terus tertidur.

Tersedar dari tidur, lihat jam 7.00 AM. Badan letih, mata mengantuk. Aku tak bermaya. Capai telefon bimbit, aku baca message dari SC. "Tu la you. I dah suruh balik awal you degil, tak nak dengar cakap I. Next time dengar la I cakap tau sayang?" message SC berbau sindiran buat aku tersenyum lagi di pagi hari .

No comments: